Laden…
0494 89 97 19
Donkerstraat 2, Neerijse

Corona advies Dr Bert Lefevre

Advies van Dr Bert Lefevre www.functionalmedicine.praktijkhuis.be

12 maart, 2020

Zonder te willen meedoen aan de paniek rond het corona virus, willen we er graag op wijzen dat er een aantal zaken zijn die we zelf kunnen doen om onze weerbaarheid tegen het virus te verhogen. Virale infecties zijn het gevaarlijkst voor verzwakte personen, en voor personen met vitamine- en antioxidantentekorten.

Om onze weerstand te versterken is het belangrijk om een volwaardige, suikervrije voeding te eten, met een regenboog aan kleuren in groenten/fruit.  De consumptie van suiker tast het immuunsysteem aan.

Daarnaast is voldoende slaap uiterst belangrijk in het versterken van onze immuniteit.

Voldoende beweging en stressbeheersing (in dit geval angstbeheersing) zijn nodig. Stress veroorzaakt een cortisolstijging en dit onderdrukt de immuniteit.

Rond de 10 procent van de besmette mensen worden erg ziek (zware griepsymptomen en koorts).Vergeet niet dat er “slechts” 1 op 50 mensen sterft ten gevolge van het virus.  Dit zijn in de meerderheid van de gevallen personen die reeds een verzwakte gezondheid hadden en tot de risicogroepen behoren.  49 van de 50 besmette personen overleven het virus. Soms zelfs zonder of met weinig symptomen. Hierdoor kunnen we zelfs niet weten hoeveel mensen er ECHT besmet geweest zijn en is de 2 % sterftegraad waarschijnlijk overschat.

De symptomen van een Corona-besmetting lijken heel erg op die van de gewone griep die op dit zelfde moment ook veel mensen ziek maakt.  Wanneer u deze symptomen hebt, betekent dit nog niet dat u Corona hebt.

-          Langzame ontwikkeling

-          Vermoeidheid en zwaarte

-          Koude rillingen op en neer de rug

-          Koorts, algemeen niet erg hoog.

-          Voornamelijk vermoeidheid tijdens koorts

-          Zwakte tijdens koorts, met inbegrip van zware oogleden

-          Pijn op de ledematen tijdens koorts

-          Alles lijkt zwaar, ook psychisch

Naast de bovengenoemde gezonde levensstijl kunt u volgende zaken extra doen (uiteraard niet alles tegelijk). 

1.      Voedingssupplementen nemen

-          Vit C 3000 mg per dag  vb “C-complex (buffered C) 500 mg + bioflavonoiden” van debafarma

-          Vit D 4000 IU per dag

-          Zink 20 mg per dag vb zincodyn of zink extra van debafarma

-          Saccharomyces boulardi (zoals ENTEROL) 2 per dag  vb Boulardi van sanifort

2.      Fytotherapie

-          Echinacea verhoogt de activiteit van de witte bloedcellen tegen virussen . Vb Composor 8

-          Beta-glucanen (uit paddenstoelen zoals de oesterzwam) geven een boost aan de immuniteit . Vb Mycomed.

-          Moedertinctuur van Vlierbes vermindert het binnendringen van het virus in de cellen, Vb Sudosor, kalmcold

-          Gemmotherapie van Ribes Nigrum stimuleert de immuniteit en vermindert de ontsteking

3.      Aromatherapie

RAVINTSARA als etherische olie (maar elke etherische olie op zich) is antiviraal, en kan ons beschermen en of ontsmetten. Te verstuiven in de leefruimte, en ook 2-3 maal per dag 2 druppels op de handpalmen te doen. Het wordt langs die weg ook opgenomen.

4.      Homeopathie

Daarnaast kan er, indien gewenst, homeopathisch preventief ondersteund worden. In de geschiedenis zijn een aantal voorvallen beschreven, waarbij mensen die preventief homeopathie namen minder ziek werden, of niet stierven. Vb was de Spaanse Griep aan het eind van WO 1 en een cholera epidemie in Engeland.

Homeopaten in China hebben veel patiënten bestudeerd en kwamen tot de conclusie dat Gelsemium het middel was wat meest nodig was.

Preventief kan dit als volgt gebruikt worden:  Gelsemium 30 K granules éénmaal 3 korrels per week, in de aanloopfase, en wanneer het virus dichtbij komt 1 keer 3 korrels per dag. Bij symptomen kan dit middel 3 maal per dag genomen worden. Gelsemium karakteriseert zich vooral door ZWAARTE en KRACHTSverlies overal. (vb slappe benen, zware oogleden)

Andere keuzes zijn BRYONIA (wanneer elke beweging pijn doet) en EUPATORIUM: (alle botten voelen als geradbraakt aan… ) Of ARSENICUM (erge angst en uitputting). Voor kinderen geldt dezelfde dosering!

U kan hier preventief zelf al mee aan de slag.  Uiteraard mag u bij twijfels altijd de huisarts telefonisch contacteren.

 

Corona advies Dr Jan Devriendt

Advies van Dr Jan Devriendt

10 maart, 2020

Dag allemaal, de emotie van "geen impact te hebben op wat ons afkomt" is behoorlijk ondermijnend voor je immuun-systeem. Daarom zet ik wat heel eenvoudige tips om uw immuunsysteem te versterken op 'n rijtje, ieder kan dus wel degelijk zélf iets doen om zich te versterken, laat ons daarop focussen, en niet meegaan in angst, onmacht, en vooral ook in 1ste instantie mee vertrouwen op een goed verzorgd eigen immuun-systeem...


1. Gezond eten om immuunsysteem te versterken:
De belangrijkste tip om de barrières van je immuunsysteem te versterken en in topconditie te houden is voldoende, gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd eten. Zodoende krijg je alle voedingsstoffen binnen die nodig zijn voor een goede lichamelijke afweer. Hierbij valt te denken aan vitamines, mineralen, spoorelementen, antioxidanten, fytochemicaliën, enzymen, co-enzymen, aminozuren, vetzuren en voedingsvezels. Eet voornamelijk groenten, fruit, hele granen (volkoren producten), noten, kiemen, zaden, vis en mager vlees:
-Vitamine C: een krachtig antioxidans, helpt antistoffen aanmaken en zorgt voor een goede weerstand tegen vooral virale infecties. Bovendien bevordert ze de lichamelijke tonus en vitaliteit, en helpt ze wintermoeheid bestrijden.
In fruit en groenten van het seizoen: spruitjes, boerenkool, citroen, kiwi, sinaasappel, pompelmoes, lychee.
-Vitamine D: stimuleert de immunitaire verdediging tegen verschillende infecties (griep, bronchitis, verkoudheid). In aanwezigheid van een infectiekiem lokt ze via de immuuncellen de aanmaak uit van een antimicrobiële peptide, cathelicidine.
In vette vis, levertraan, ei en orgaanvlees.
-Fytotherapie: Sommige planten hebben een erkend gunstig effect op de immuniteit, ofwel preventief ofwel samen met de traditionele behandelingen. Sommige stimuleren de natuurlijke weerstand, andere werken rechtstreeks op de ziekmakende kiemen.
Echinacea, pompelmoes, weegbree, rozemarijn, duizendblad.-
-Etherische oliën: De inademing van etherische oliën (concentraten van werkzame bestanddelen) is een goede manier om de omgevende lucht van de vluchtige pathogene kiemen te zuiveren, de luchtwegen vrij te maken en de longimmuniteit te stimuleren.
Etherische oliën van theeboom, pepermunt, eucalyptus, saro.
-Probiotica: helpen de lichaamsbarrières versterken. Zoals eerder vermeld, hebben ze een gunstig effect in de preventie en op de klachten van luchtweginfecties. Bovendien zorgt een gezonde darmmicrobiota voor een goede regeling van de longimmuniteit.
In gefermenteerde producten (kefir, zuurkool), yoghurt.

2. Voldoende beweging versterkt je immuunsysteem:
Lichaamsbeweging is de op één na belangrijkste factor die meeweegt voor een sterk immuunsysteem. Lichaamsbeweging komt namelijk ten goede aan je algehele lichamelijke conditie. Je uithoudingsvermogen, je hartfunctie, je longcapaciteit, je bloedcirculatie, je celstofwisseling, maar ook je immuunsysteem. Probeer daarom dagelijks een half uur tot een uur te bewegen.

3. Stress vermijden = immuunafweer opbouwen
Het immuunsysteem is – zoals alles in ons lichaam – niet perfect. Te weinig activiteit van het immuunsysteem veroorzaakt (dodelijke) infectieziekten… Te veel activiteit leidt tot allergieën en auto-immuunziekten (o.a. MS, reumatoïde artritis en de ziekte van Crohn). Hoewel men tegenwoordig buitenproportioneel veel probeert af te schuiven op stress, kan emotionele en psychologische stress het functioneren van je immuunsysteem wel degelijk negatief beïnvloeden. Overmatige stress gaat namelijk vaak gepaard met geestelijke symptomen zoals somberheid, depressie en/of uitzichtloosheid en lichamelijke symptomen zoals (over)vermoeidheid, spierpijn en maagklachten.

4. Voldoende slapen is een must voor je immuniteit:
Voldoende slaap en een goede slaapkwaliteit zijn essentieel voor een sterk immuunsysteem. Tijdens de slaap (met name de diepe ofwel delta-slaap) vindt er namelijk aanvulling, onderhoud en reparatie plaats aan vele aspecten van het immuunsysteem. Enkele voorbeelden hiervan zijn de antilichamen (immuunglobulinen), het complementsysteem, de bloedcellen (fagocyten, granulocyten, lymfocyten, mestcellen e.a.) en de signaalstoffen.

Je immuniteit is natuurlijk niet alleen afhankelijk van eten, bewegen, slapen en stressmanagement; er zijn nog veel meer factoren die je immuunsysteem beïnvloeden, waarvan je er een heleboel niet in de hand hebt. Toch zijn deze 4 pilaren wel een perfect begin voor het verhogen van je immuniteit. Uniek tijdperk om te beginnen met dat aan te pakken wat je zelf in handen kunt nemen??